توجه توجه!!!!

سلام هم کلاسی ها

باید به اطلاعتون برسونم که آموزش کددرس فارماکولوژی ۲ رو به ۱۱۲۲۲۵۷  تغییر داد.

همچنین قابل توجه اهوازی هایی که قصد رفتن به سایت دانشگاه رو دارن: سایت تعطیل بود و از وجناتشون معلوم شد که قصد راه اندازیش رو هم ندارن چنانکه دوستان آموزشی من رو به کافی نت حواله کردن.

 

کد انتخاب واحد

سلام دوستان

طبق برنامه آموزشی این ترم پاتولوژی اختصاصی(۲) از تاریخ ۲۶ شهریور شروع می شه و زمان کلاس ها شنبه ها ۱۰ تا ۱۲ و دوشنبه ها ۸ تا ۱۰ هست و فارماکولوژی(۲ ) هم از ۳۰شهریور یعنی چهارشنبه ها ۱۰ تا ۱۲ شروع می شه.اولین کورس ما کلیه است که از ۱۷ مهر شروع می شه.

و اما کد انتخاب واحد ها :

کلیه : ۱۱۲۲۰۰۸

غدد : ۱۱۲۲۰۰۹

روماتولوژی : ۱۱۲۲۰۰۴

تنفس : ۱۱۲۲۰۰۷

پاتولوژی اختصاصی(۲ ) : ۱۱۲۲۲۵۵

فارماکولوژی( ۲ ) : ۱۱۲۲۲۵۷

غیر از پاتولوژی که ۳ واحد هست بقیه ۲ واحدی هستن یعنی در کل این ترم باید ۱۳ واحد انتخاب کنید و حتما یادمون هست که ما گروه ۲۲ هستیم. لطفا در صورتی که سوال یا ابهامی داشتین کامنت بزارید. در صورت هرگونه تغییر از همین طریق به اطلاعتون می رسونم پس مرتب این صفخه رو چک کنید.

اطلاعیه

تاریخ انتخاب واحد ۱۵/۶ الی ۲۵/۶ می باشد.

لطفا دوستان خود را در جریان بگذارید.

 

چند نمونه از عجایب دنیا !

چشمه سحرآمیز در پارک ملی چاپادا دیامانتینا (برزیل)

چشمه سحرآمیز، واقع در پارک ملی چاپادا دیامانتینا، در 400 کیلومتری سالوادر، پایتخت ایالت باهیا قرار د ارد. این چشمه عمق 120فوتی دارد و آب آن آنقدر شفاف است که صخره ها و تنه های درختان قدیمی در کف آن قابل رویت است. هنگامیکه خورشید در سمت راست است نور از یک شکاف وارد میشود و انعکاسی آبی رنگ ایجاد می کند. دسترسی به این دریاچه به دلیل حفاظت محیطی و اکوسیستم نادر و خاصش بسیار محدود است.

ادامه نوشته

قهوه ای که شیرین شد ...

 

پارسال تابستون ، همه جا پر شده بود ، حمایت حمایت ، حمایت از سریال تحریم شده ی مهران مدیری ... همه جا کلی مطلب ازش نوشته شده بود ، همه جور دلیلی برای ممنوع اکران عمومی این مجموعه خوندیم و مثل اکثریت مردم تصمیم به خرید نسخه اوریجینال و حمایت شدید از دست اندرکاران این مجموعه گرفتیم ...
همه روی این موضوع تاکید داشتیم ، به کپی های کنار خیابون که چندین مجموعه رو یکجا میفروختن نگاه هم نمیکردیم ، به دوستامون قرض نمیدادیم و بهشون توصیه میکردیم که برن و بخرن تا مبادا حقی این وسط ضایع بشه ...
همه چیز انگار خوب پیش رفت ، حرفهای مهران مدیری در اول مجموعه اول تاثیر خودش رو گذاشته بود. خیلی ها هم نظرشون روی رعایت کپی رایت نبود ، بلکه این حمایت رو یه جور تقدیر از زحمات چندین ساله مهران مدیری در خنداندن و شاد کردن مردم میدونستند و یه جورایی این هم منطقی تر بود و خودم هم همین نظر رو داشتم نه الزاما رعایت کپی رایت ...!
چند قسمت بعد دوباره مدیری آمد و به خاطر لطف و حمایت مردم ازشون شدیدا تشکر کرد و روی هدایا و تقدیر از مردم هم تاکید بیشتری کرد. همه چیز خوب و عالی بود و ما هم از ادامه این روند و یه طورایی حرص خوردن مسئولان بالاتر از این فروش بی سابقه رضایت داشتیم ، در واقع همه رضایت داشتند.

اما ...

مجموعه کم کم از موضوعیت محوری و چرخش خارج شده و به موضوع های مقطعی و ماجراهای اتفاقی و نه دنباله ای روی آورد و شیوه ی همان مجموعه های نود قسمتی سابق رو پیش گرفت و از جذابیتش کاسته شد. در خیلی جاها پای همان شوخی های تلویزیونی که در ده قسمت اول خبری ازشون نبود به مجموعه باز شد ، ماجراهایی که در دهه ی اول به خوبی شکل گرفته بودند در دهه ی دوم به شکل ناموزونی پایان گرفتند و ماجراهای کوچک و ناجالب و مقطعی (که شروع میشدند و قسمت بعد پایانشان بود!) دوباره از سر گرفته شدند. مجموعه به مرور زمان از موضوعیت محوری خودش فاصله گرفت و به قولی به عامه پسندی بازگشت.
ولی همچنان باز هم تلخ بود. در میان داستانک های بی جانش حرفهایی را با بازیها و کنایه های تمام میزد که جایی نمی دیدیم و نمی خواندیم. هنوز هم همین جلوه ی تلخی جامعه درباری ، بهانه ی خوبی برای ادامه ی دیدن این مجموعه بود ، حتی اگر قرار باشد اصلا نخندی ...

ولی ...

قهوه ی مدیری که تا دیروز تلخ بود چپه شد و شیرینی اش ریخت بیرون ، یک شیرینی کثیف ...
چندی پیش خبری در رسانه ها پیچید مبنی بر دستمزد یک میلیارد تومانی بازیگر سینما که توسط وزارت ارشاد متوقف شد. خبر کناره های زیادی نداشت و پخش نشد ، گفتم دوباره گلزار هوس چه فیلمی کرده یا رادان هوس فیلم گیشه ای کرده و مثل قبل که دو سه برابر گرفت (ازدواج صورتی!) حالا هم همچین حکایتیه ، اما با انتشار اصل خبر فهمیدیم قضیه چیز دیگری بود و اینجا هم پای قهوه ای ها وسط بود ... تهیه کنندگان قهوه تلخ در نظر داشتند برای قسمت های پایانی مجموعه از گلزار دعوت کنند و محمدرضای گلزار بازیگر خوش چهره و کم دانش سینمای ایران برای بازی در این چند قسمت با زرنگی تمام درخواست دستمزد یک میلیاردی کرد. اما اینطور نبود که قهوه ای ها این پول رو پرداخت کنند ، بلکه گلزار با خود اسپانسری رو میاورد که سه میلیارد به قهوه ای ها میداد و در این معامله ی پرسود دو میلیارد برای قهوه ای ها جدا می ماند.

 حالا چندتا بحث : آیا قهوه تلخ از اول بازیگر حرفه ای و معروف داشت؟ آیا با اونا به شهرت رسید؟ چی شده که میخواست از ایشون استفاده کنه؟ آیا مدیری در این بیست سال از چنین بازیگرانی استفاده کرده بود؟
فقط یه جواب واسه این میشه پیدا کرد ، پول. این پول کلان و شهرت خام بود که حتی قهوه ای های باتجربه را هم خام خود کرد که واسه پول بیان و همچین معامله ی کلانی انجام بدن.

اما یه بحث دیگه : آیا فقط همین یه معامله در کل تاریخ بود که ارشاد بیاد و با مداخله جلوش رو بگیره؟ این همه دستمزدهای غیرقانونی به فوتبالیست های بسیار با اخلاقمون (سوء تفاهم نشه !!!) داده میشه و این همه پولها به باد و هدر میره و دست انسانهای نالایق می افته ، حال ارشاد همین یک مورد را هدف قرار داده و پیله کرده تا انجام نشه !

 بگذریم ...

این قهوه دیگه برای من اونقدرها تلخ نیست ، شیرین شده. قهوه ای هم که شیرین بشه دیگه قهوه نیست و میلی براش وجود نداره. این قهوه هم که دیگر فقط اسمش تلخ مونده دیگه جذابیتی نداره برام ، دیگه برای گرفتنش مغازه ها رو نمی چرخم و وقت و هزینه نمیذارم.

شروع هر چیز مهم نیست ، مهم ادامه ی اونه ...

 

پارسی را پاس بداریم...

زبان پارسی از جمله زبان هایی است که در طول زمان و به دلایل مختلف دچار تغییرات مختلفی شده و کلمات و عبارات زبان های دیگر در آن وارد شده اند و آن را متحول کرده اند. همچنین استفاده مردم مناطق مختلف از این زبان نیز از جمله دیگر عوامل تغییرات زبان پارسی است. پارسی را پاس بداریم یکی از نرم افزارهای ارائه شده در زمینه گسترش استفاده از کلمات اصیل پارسی است. این نرم افزار با در بر داشتن بیش از 3800 واژه ، به شما امکان پیدا کردن معادل پارسی کلمات عربی که به صورت رایج در گفتار و نوشتار از آنها استفاده می کنیم را می دهد. همچنین شایان ذکر است که این نرم افزار لیست کاملی از اسامی پارسی دخترانه و پسرانه را در اختیار شما قرار می دهد.
برخی ویژگی های نرم افزار:
- پیشنهاد واژه در هنگام باز شدن نرم‌افزار.
- توانایی‌ گزیدن زبان از میان انگلیسی و پارسی‌ برای نمای نرم‌افزار.
- نگاره‌های ایران(شهرها و همچنین کنداب پارس(خلیج پارس)).
- در بردارندهٔ همهٔ نامهای پارسی‌ دست بندی شده به دو گروه پسرانه و دختران.
- سازگار با نسخه های مختلف ویندوز.
- و...
لینک

منبع : www.mihandownload.com

فقط استقلال ...

 

چی بگم دیگه ، روی همه کم شد ... ما بازم پرسپولیس رو بردیم

میبریم ما میبریم ما ... باز هم بازی خوب و منطقی ، باز هم هنر استفاده از تمامی موقعیت ها.
گرچه منم معتقدم اون صحنه پنالتی بود. ولی در هر صورت نمیشه رو این تکیه کرد ، وقت زیادی واسه گل زدن بود و نشد.
به هر حال تموم شد ، ما با اقتدار بردیم و بالا رفتیم / ما ز بالاییم و بالا می رویم.

 استقلال

تبریک به تموم استقلالی ها ، ایشالله تو بردهای بعدی بیشتر باهم جشن بگیریم.

گل آبی تقدیم به آرش و همه استقلالای ها

این گل کوچک هم تقدیم به آرش برهانی عزیز که با ضربه فوق العاده ش پیروزمون کرد ...

حواس زندگی را پرت نکنیم

تو هر روز مشغول تکاملت هستی  و زندگی آرام آرام در تو جا باز می کند.می دانی از او بر می آید، از او که به اندازه انحنای تمام موجودات فرو رفته و برآمده و فرورفته و بر آمده است...

شاید این جبران آن همه تلاش بیهوده ای است  که روزگاری تو را به رنج فهم انحنا می کشاند و در خود فرو می برد و از خود بیرون می کشید و از حس ملموس زندگی دور و دور و دورتر می کرد.

شاید این جبران آن همه اشتباه است... این تفاهمی که با ابرو باد و مه و خورشید و فلک داری؛

اینکه نگاهت گرم رزهای بی رمق باغچه می ­­شود که به تازگی درگیر خاک خانه ­­­ات شده ­­اند، "می توانند؟!"

 اینکه تمام هوش ­وحواست پرت دسته ­ی شکسته ­ی عینکت می ­­شود که با یک حساب سرانگشتی راه  حلی جز تعمیر شدنش نیافته ای، که بین تمام این  راه ­حل ها مدام کش سفیدی جلو می ­آید ومخلصانه سلام می ­کند و تو می ­­خندی، " درست می شود؟! "

 اینکه سرگرم کتاب های کوچکت می شوی، کتاب هایی که از هر راهی می روی به پایان نمی رسند، به پایان اگر برسند به خاطر نمی آیند و تو خیلی  زود یاد می گیری با گذشت هر صفحه فهمت را اندازه بگیری و بگذری و بگذاری کتاب با صفحه ­­­­­­های دل نازکش به حرف بیاید، راه بیفتد ومحجوبانه پیدایت کند و تو در آغوشش بگیری و بی درنگ ببلعی اش...و تمام.

یکی از روزها تمام. و این چنین شماری از روزهایت با محتوای خنکی از یافته های ناچیزو افتخاری پرشور از حس خالص یافتن به پایان می رسد....

بی شک، تو مشغول تکاملت هستی، حواس زندگی را پرت نکن.

احساس میکنی که دریغ است ، با درد خود اگر بستیزی

ترس… زنان ، روز زن ، جنبش های اجتماعی… آره چهره ی دیروز تهران این رو نشون می داد ، فضای امنیتی شدید … سیستم های مردسالار می ترسند ، از روز زن ، از توان جنبش های اجتماعی برای اعلام خواسته ها…

..........

دولت ها و حکومت ها در تامین حقوق شهروندان خود نقش اساسی دارند . حقوق اساسی که زمینه ساز زندگی پویا و سرزنده شهروندان است . اما بحثی که در این فرصت می خواهم به آن بپردازم بحث دولت ها و حکومت ها نیست ، بلکه خود مردم و فرهنگ ریشه کرده در جامعه است .

 الگوی سنتی زن- مادر- همسر خوب که با اندکی تغییر به صورت مادر-همسر خوب در جامعه و فرهنگ سنتی ما وجود دارد ، یکی از نشانه هایی است که عدم توجه به فردیت زنان را در فرهنگ سنتی نشان می دهد . این قائل شدن ثنویت برای زنان و تعریف آن با حضور فردی دیگر ، حیطه فعالیت زنان را بسیار محدود می کند و نقش کیدی زنان را در تعیین و تشکیل ساختارهای جامعه ی رو به جلو نادیده می گیرد . نقش مادری-همسری ستایش شده در فرهنگ ایرانی بدون توجه به فردیت زن و با تعریف آن در قالبی وابسته ، تنها گاه به این رضایت می دهد که " پشت هر مرد موفقی ، زنی خوب است " ، حال آنکه این سوال مطرح می شود که چرا نباید دوشادوش و البته پیشاپیش هر مردی ، زنی موفق و تاثیرگذار باشد ؟ ترس فرهنگ مردمحور و ویژگی استبداد ذهنی جامعه مردسالار مانع از این می شود که زن در اندیشه ها ی این جامعه و فرهنگ به فردیت برسد و از حیطه سلطه مرد خارج شود .غرور مالکیت ، فرهنگ مردسالار را به ترس  از دست دادن مالکیت سوق می دهد و هرچیزی که این مالکیت را مورد شک و تردید قرار دهد ، هدف خشم و قهر آن قرار می گیرد .

در این الگوی قیم مآبانه هرکسی خود را قیم و مالک می داند و به خود اجازه می دهد تا با تزریق ترس های گوناگون زنان را از تجربه های فردی دور کند تا به الگوی سنتی " زن خوب فرمانبر پارسا " زن را نزدیک کند ، این درحالی است که مردان این امکان را بیشتر دارند تا به تجربه های فردی در دنیای رنگارنگ اطراف خود دست بزنند . این تفکر مالکیتی در مورد زنان با واژگان مختلفی چون غیرت ، ناموس و شرف همراه می شود که نه تنها زنان جامعه را در تنگنا قرار می دهد بلکه به صورت نیروی خودکنترلی برای مردان جامعه عمل می کند تا به مردان یادآور شود که نباید از حصار تنگ مردسالاری خارج شوند و خروج از آن طرد و تمسخر را برای آنان به دنبال خواهد داشت .البته نباید نادیده گرفت که گسست هایی در تفکر مردسالار جامعه بوجود آمده و مردان و زنان جامعه را هرچه بیشتر به رعایت حقوق زنان سوق داده است .
اعمال قدرت و ترس های درونی شده که از طرف جامعه القا می شود راه موثر و بدون جنجال و البته زیرکانه در به انقیاد کشیدن زنان است . جمله معروف سیمون دوبوار در کتاب قابل تحسین و تاثیرگذار جنس دوم که " زنان زن به دنیا نمی آیند ، بلکه زن می شوند " نشان دهنده این است که الگوهای موجود در جامعه برای زنان ( در جامعه مردسالار ) الگوهایی نیستند که زن آگاهانه به پذیرش آن ها رسیده باشد . " در چنین شرایطی مناسبات قدرت راه خود را به زیرکی و فارغ از اراده ی زن در اندرون روانش باز می کند . او دیگر کسی نیست که در مقابل قدرت قرار داشته باشد ، بلکه او خود مناسبات قدرت را بازتولید می کند . او هم زمان به کسی که قدرت را اعمال می کند و کسی که قدرت را می پذیرد تبدیل می شود و او همزمان به فاعل قدرت و مفعول قدرت دگردیسی می یابد."۱

 باید گفت که همان طور که بزرگترین ترس ها برای جوامع استبدادی پرسش و شک افراد آن جامعه است ، یکی از بزرگترین ترس های جامعه مردسالار با ویژگی های استبداد ذهنی خود ، به پرسش گرفتن اصول آن از طرف افراد است .
پرسش از خود و پیدا کردن ترس هایی که از طرف جامعه به ما القا می شود ، شاید گام اول باشد .

 

 پانوشت :

۱. چگونه زنان در جوامع مردسالار مسخ می شوند ؟ ، آرش اباذری ، فصل زنان 4 ، انتشارات روشنگران و مطاالعات زنان

 

 عنوان : قسمتی از شعر " دیر " فروغ ، دفتر " عصیان "

گفتم ، که بانگ هستی خود باشم

روزهای مختلف ، عناوین مختلف و نمادهای مختلف . روزهایی که می خوان یادآوری کنن که اتفاقات بزرگ از اتفاق های ساده و کوچک درست میشن ، اتفاق همراهی ، اتفاق یکی دونستن ، اتفاق حق و اتفاق جایی برای نفس کشیدن .
روز جهانی زن از جمله اون روزهایی هست که توی یه محدوده بزرگ یادآوری می کنه به زنان و مردان که حقی برای فعالیت های زنان باید باشه ، که زن به عنوان نیمی از جمعیت بشری حق زندگی ، انتخاب ، نترسیدن و احقاق حقوق خودش رو داره .

........

8 مارس با عنوان روز جهانی زن ، می تواند فرصتی باشد برای ابراز وجود تشکل های زنان در جامعه . درخواست های قانونی و به حق این تشکل ها در احقاق حقوق زنان در جامعه می تواند در این روز همگرایی بیشتری پیدا کند و قدرت اجتماعی خودش را نشان دهد . گرچه در کشور ما برخلاف اصول مشخص قانون اساسی که تجمع را آزاد میداند ، تجمع به سرعت تفسیر امنیتی می شود و سرکوب اولین و گویا تنها راه حل سیستم در مقابله با خواسته های اجتماعی است . اما همچنان حضور زنان و پافشاری بر حقوق خود و عقب ننشستن در مقابل حربه های کهنه اخلاقی-امنیتی سیستم حاکم نکته مهمی است که باید از آن سخن گفت .

درست است که ظهور عمومی تجمعات حق طلبانه بسیار قابل لمس تر است ، اما در کنار این راهکار مطبوعات و مجلات نیز نقش مهمی در آشنایی زنان با حقوق خود و بی عدالتی های قانونی موجود به آنان دارند ، گرچه طبق قانون مطبوعات هرگونه بحث که باعث ایجاد تضاد بین زن و مرد باشد ممنوع است و تفاسیر این قانون هم که بسیار ، اما همچنان راهکار آگاهی بخشی ار طریق رسانه های مکتوب در فضای عمومی تاثیر مهمی در پیشبرد خواسته های زنان خواهد داشت .

در فضای مجازی نیز با وجود اینکه تشکل های زنان با قوت حضور دارند ، اما لزوم همراهی و چاره اندیشی برای گسترش محدوده فعالیت ها ضروری است . فعالین حقوق زنان در ایران گرچه با فشارهای امنیتی زیادی روبه رو هستند ، اما پایداری آنان و انعطاف قابل قبول این تشکل ها در برخورد با مشکلات  بسیار چشمگیر است ، چیزی که در تشکل های مردانه گاه مشاهده نمی شود . ساخت دموکراتیک تر تشکل های زنان این امکان را به آن ها می دهد تا با شنیدن و فکر کردن موثر و دوری از استبداد گروهی در رای و نظر ، بسته به شرایط مختلف راهکارهای مناسب بیابند . کمپین یک میلیون امضا ، کمپین ضد سنگسار ، ائتلاف ضد لایحه حمایت از خانواده و چندین و چند حرکت اجتماعی شگرف از سوی این تشکل ها موید همین امر است .  اگرچه در سال های اخیر فشار نیروهای سنتی بر این حرکت ها بیشتر شده است و گاه به بازداشت و زندانی کردن رسیده است ، اما همچنان تشکل های زنان به مسیر خود برای احقاق حقوق زنان پایبندند . " مبارزات زنان به منظور کسب برابری جنسیتی و عدالت اجتماعی برای زنان ، به ویژه زنان جهان سوم و زنان زحمتکش و کارگر این جوامع ، بدیلی جز مقاومت در برابر هرآنچه که خواهان رجعت و واپس گرایی است یا می کوشد با استثمار اقتصادی آنها را همچنان در چرخه فقر اقتصادی و نقض حقوق و آزادی های اولیه انسان قرار دهد ، ندارد ."۱
اصلاح مشکلات قانون گذاری در کشور ما و تبعیض هایی که قانون گذار و دولت در تدوین و اجرای قانون قائل می شوند از جمله مواردی است که در کنار گسترش فرهنگ احترام به زن و حقوق زنان و عبور از سنت های تحقیرآمیز و متعصبانه و شی انگارانه نسبت به زن مورد توجه است .

 بنا به کنوانسیون محو همه اشکال تبعیض نسبت به زنان ( CEDAW ) ، دولت ها تعهداتی در زمینه رفع تبعیض نسبت به زنان دارند که این تعهدات در حیطه قوانین ، سیاست گذاری ها و جامعه تعریف می شوند .
"رعایت اصل برابری زنان و مردان در قانون اساسی و سایر قوانین ، تعدیل الگوهای اجتماعی – فرهنگی و رفتاری مردان و زنان به منظور از میان برداشتن تعصبات و کلیه روش های سنتی که بر پست نگری یا برترنگری هریک از دو جنس دلالت دارند و بهبود جایگاه عملی زنان از طریق سیاست ها و برنامه های موثر ."۲

در ادامه چند مورد از موارد تاکید شده در این کنوانسیون را باشرایط موجود در جامعه امروز ایران مقایسه خواهم کرد .

1.حق مشارکت سیاسی

" مشارکت سیاسی ، شرکت فرد در فعالیت های سیاسی ، تلاش برای انتخاب کردن و انتخاب شدن و تاثیر بر هدایت سیاسی جامعه است . "۳ در جامعه امروز ما گرچه زنان حق انتخاب سیاسی ( البته بسیاری از حق انتخاب های زنان جدا از انتخاب سیاسی نادیده گرفته می شود ) دارند ، اما در مورد حق انتخاب شدن سوال های بسیاری وجود دارد . مشکلات موجود در قوانین جاری در مورد واژه رجال و برداشت های به شدت مردگرایانه از سوی متولیان امور سدی بر راه انتخاب شدن زنان در بالاترین رکن اجرایی کشور است ، حتی بدون توجه به این موضوع نیز مشکلات  احراز صلاحیت که در کشوری چون ایران به علت نوع حاکمیت سیاسی با تفاسیر مختلف همراه است ، در مورد زنان به شدت حذفی عمل می کند و حربه تکراری  اخلاقی در این راه مانع احراز صلاحیت می شود . از این گذشته در ساختار سیاسی – اجتماعی ایران به علت اینکه زنان مستقل امکان رقابت را یا ندارند یا در فضای رقابتی نابرابر شرکت می کنند ، نتیجه این می شود که " تمام زنانی که وارد قدرت سیاسی شده اند و پست هایی را کسب کرده اند دارای روابط خویشاوندی با نهادهای قدرت هستند و این پیوندها را گاه به وضوح و گاه به سختی می توان بازشناخت ."۴ البته به تعبیر احمدی خراسانی نباید نقش آشنایی زدایی حضور زنان در پست های سیاسی را نادیده گرفت ، هرچند ممکن است این حضور صرفا وابستگی جناحی داشته باشد و دردی از دردهای بسیار زنان در جامعه ما را چاره نکند . چه اینکه سکوت وزیر بهداشت کنونی که یک زن است ، در برابر حمله های بی محابای سنت گرایان به اصول تنظیم خانواده و آموزش آن که سال ها از طرف زنان برای آن تلاش شده بود ، بسیار تاسف نگیز است .

 2.حقوق تابعیتی و برابری در برابر قانون

حقوق تابعیتی در مورد زنان ایرانی مشکلات فراوان دارد . اینکه فرزند زن ایرانی نمی تواند تابعیت کشور مادری را داشته باشد یکی از این مشکلات است . عدم برابری در برابر قانون در قانون مجازات اسلامی به وضوح دیده می شود . سن مسئولیت کیفری برای دختران 9 سال و برای پسران 15 سال است ، حال آنکه دختر ایرانی نمی تواند بدون اجازه پدر یا جد پدری همسر اختیار کند . در حوزه قوانین مربوط به خانواده نیز عدم حق طلاق ، سختی اثبات ادله طلاق از سوی زن ، حق حضانت فرزند و قانون هایی که سر از ریشه های تعصب و مردسالاری افسارگسیخته بر می آورند ( مانند قانون حمایت از خانواده !!!! ) از جمله این نابرابری های قانونی هستند .

3. حقوق اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی

حق تحصیل و انتخاب محل تحصیل از جمله حقوق اساسی هر فرد در جامعه بشری است . اما حجوم تبعیض های جنسیتی و سهمیه بندی های جنسیتی و همچنین بومی گزینی و نگاه داشتن دختران تا حد امکان در محدوده خانواده و دور کردن آنها از تجربه ی زندگی اجتماعی مستقل از جمله مواردی است که در این سال ها در نقض حق اساسی زنان صورت گرفته است .
نابرابری در ارث بری در کنار مشکلات شغلی بسیار برای زنان و گاه عدم تساوی دستمزد در ازای کار یکسان ( البته نه در حقوق پایه ، بلکه در دریافتی نهایی که شامل پاداش ها و مزایای مختلف است ) از جمله موارد تبعیض اقتصادی است که به منظور جلوگیری از استقلال اقتصادی زنان صورت می گیرد . همین جا تاکید کنم که این مشکلات تنها بر گردن دولت ها نیست ، بلکه متن جامعه در مواردی با حقوق زنان به مقابله برمی خیزد و تحمل رسیدن زنان را به حقوق خود ندارد ، زیرا تفکر مردسالاری چنان در تاروپود جامعه ما وجود دارد که رهایی از آن نیاز به تلاشی دراز مدت دارد .
در حوزه اجتماع و فرهنگ شرح مشکلات بسیار طولانی است . از اجبارها در پذیرش حجاب گرفته ، تا مزاحمت های ایجاد شده هم از طرف مردان به عنوان بخشی از اجتماع و هم از طرف مردان و زنان به عنوان قسمتی از سازمان های نظارتی که خود را متولی همه چیز می دانند . در مطلبی جداگانه به شرح خصیصه های اجتماعی- فرهنگی در مقابله با حقوق و آزادی های زنان خواهم پرداخت .

4. حق آموزش و مبارزات برای دست یابی به حقوق

این حق چه در مورد زنان و چه در مورد مردان سرزمین ما بسیار محدود است و حق خواهی اگر به اعتراض به وضع حاکم برسد با انواع و اقسام آرم ها و انگ ها همراه خواهد شد که از طرف جماعت معلوم الحالی برای به سکوت واداشتن خواسته های اجتماعی  صورت می گیرد . همچنین به دلیل جا نیفتادن فرهنگ حق خواهی و اعتراض به بی عدالتی و همچنین بنابر الگوی سنتی زن سر به زیر ، اعتراض های زنان به وضع موجود را با انواع تفاسیر اخلاقی همراه می کنند تا آنان را هرچه بیشتر به سکوت وادارند و از حیطه فعالیت اجتماعی دور سازند .

 

تمام موارد بالا از جمله عناصری هستند که زنان و مردان این سرزمین برای زندگی همراه با آرامش و عدالت و محبت به آن نیازمندند و تلاش برای تحقق آنها  آرمانی اجتماعی برای ایجاد جامعه ای شایسته است .

 

پانوشت :

۱. صورت نو ، سیرت کهنه ، رشد بنیادگرایی در هزاره سوم ، الهه امانی ، فصل زنان 4 ، انتشارات روشنگران و مطالعات زنان
۲. فصل مشترک تبعیض ها ( بررسی کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان ) ، سمیه رواسیان کاشی ، چاپ اول ، نشر شیرازه
۳. فصل مشترک تبعیض ها ( بررسی کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان ) ، سمیه رواسیان کاشی ، چاپ اول ، نشر شیرازه
۴. قدرت سیاسی و زنان در ایران امروز ، نوشین احمدی خراسانی ، زنان زیر سایه پدرخوانده ها ، نشر توسعه

 

عنوان : قسمتی از شعر " شعری برای تو " فروغ ، دفتر " عصیان "